Δευτέρα 27 Φεβρουαρίου 2012

Αυτοδιαχείριση προϊόντων

Βάσω Κυριαζή
Εκατομμύρια έχει δαπανήσει τόσα χρόνια το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης αλλά και το πρώην Υπουργείο εμπορίου προκειμένου να βάλει τέλος στην κερδοσκοπία. Δεκάδες υπουργοί επίσης «φαγώθηκαν» διότι δεν κατάφεραν να τα βάλουν με τους μεσάζοντες.
Και όμως υπάρχουν παραγωγοί και κτηνοτρόφοι που πλέον δείχνουν το δρόμο και με τις πρωτοβουλίες τους ουσιαστικά «αποστομώνουν» τους κρατικούς λειτουργούς. Με απλούς τρόπους και με συνεννόηση κατάφεραν αυτό που τα Υπουργεία δεν μπορούσαν.Έκλεισαν την...
ψαλίδα των τιμών παραγωγού - καταναλωτή. Πολλοί μέχρι σήμερα οι σταθμοί στη διαδρομή από τα χωράφια των παραγωγών και τις αποθήκες των χονδρεμπόρων μέχρι και το ράφι, με την ψαλίδα στις τιμές στα νωπά προϊόντα εκτός εποχής να εμφανίζει άνοιγμα έως 400%, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύονται στην ίδια την ιστοσελίδα του Υπουργείου.
Την ίδια δε ώρα που το άνοιγμα της ψαλίδας μεταξύ της τιμής του παραγωγού και της τιμής καταναλωτής για τα οπωροκηπευτικά προϊόντα στη χώρα μας είναι χαοτικό (ένα προς πέντε), σε χώρες της Κεντρικής Ευρώπης η σχέση αυτή είναι ένα προς δύο.Η διαφορά αυτή όπως εξηγούν οι ειδικοί, έγκειται βασικά στο γεγονός ότι στο εξωτερικό λειτουργούν δημοπρατήρια αγροτικών προϊόντων, μέσω των οποίων οι παραγωγοί πωλούν άμεσα τα εμπορεύματά τους στους καταστηματάρχες, αποφεύγοντας τους μεσάζοντες, σε αντίθεση με την Ελλάδα.
Βάσει του νέου νομοσχεδίου για τους συνεταιρισμούς που έχει κατατεθεί στη Βουλή προς ψήφιση, παίρνουν “σάρκα και οστά” τα δημοπρατήρια αγροτικών προϊόντων, με μοναδικό σκοπό το κλείσιμο της "ψαλίδας" των τιμών παραγωγού - καταναλωτή. Μέχρι τότε όμως ομάδες παραγωγών βρήκαν τον τρόπο να «απαντήσουν» στους μεσάζοντες.
Στην Κατερίνη, στη Δράμα, στην Κρήτη όπου το μοντέλο της αυτοδιαχείρισης αγροτικών και κτηνοτροφικών προϊόντων δοκιμάζεται στην πράξη χρόνια ολόκληρα και μάλιστα με επιτυχία.Τέτοιες πρωτοβουλίες εάν μη τι άλλο δείχνουν ότι πολλές φορές και όταν υπάρχει σωστός σχεδιασμός, ενημέρωση αλλά και προγραμματισμός , το κράτος «περισσεύει». Έχει αποδείξει άλλωστε όλα τα προηγούμενα χρόνια ότι με όσα νομοθετήματα και εάν προσπάθησε να βάλει φρένο στην αισχροκέρδεια και στο «πάρτι» των μεσαζόντων, απλά έφευγαν κάποιοι από το προσκήνιο, διότι δεν μπορούσαν να αντέξουν τα παιχνίδια και έρχονταν κάποιοι άλλοι στη θέση τους. Τα προϊόντα όμως έφταναν και πάλι σε κάθε περίπτωση πανάκριβα για τον καταναλωτή στα ράφια.
Για αυτό και η πρωτοβουλία της Εθελοντικής Δράσης Πιερίας να διοργανώνει το εξυπνότερο project, ενάντια στην κρίση με την πατάτα έτυχε μεγάλης αποδοχής . Όλοι οι Κατερινιώτες προμηθεύονται πατάτες με 25 λεπτά το κιλό, ενώ στο Σούπερ Μάρκετ πωλείτε με 75 λεπτά το κιλό.
Καιρός τέτοιες πρωτοβουλίες να επεκταθούν σε όλη την Ελλάδα και όχι μόνο σε εθελοντική βάση αλλά πιο οργανωμένα. Και να δείτε τελικά ότι οι ευνοημένοι θα είμαστε μόνο εμείς οι καταναλωτές. Και επιβάλλεται πλέον.

Ταχυδρόμος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου